Steve Jobs este exemplul unui Generator Emoțional făcut pentru a-și concentra energia doar pe ceea ce este important, pe ceea ce îi aduce satisfacția lucrului bine făcut, folosindu-și forța adusă de dorința de a experimenta emoții, de a aduce noi experiențe în lume.

Este o persoană făcută să-și manifeste capacitatea organizatorică, susținută de abilitatea de a vedea detaliile necesare, pentru a împărtăși viziunea unor tipare ce pot schimba viitorul.

Steve Jobs Human Design
Harta lui Steve Jobs – Generator cu Autoritate Emoțională, Definiție divizată și Profil 6/3
Tipul și Strategia

Este vorba despre un Generator pur (un Generator poate fi pur sau poate fi Generator Manifestant). Este făcut să răspundă la ceea ce vine din exteriorul său (persoane potrivite sau nu pentru propriul drum în viață, situații, locuri etc.). Strategia unui Generator este aceea de a aștepta oportunitatea de a răspunde la ceea ce vine (în mod natural) către el. În mod natural, pentru că aura unui Generator este deschisă și învăluitoare. Acest fel de aură permite atragerea în permanență a persoanelor, lucrurilor, situațiilor la care să poată răspunde. Răspunsul este generat de o reacție interioară din corp care ”spune” da, nu sau nu știu / nu acum. Astfel, un Generator își poate da seama pentru ce anume energia de care dispune este disponibilă în acel moment.

În cazul lui Steve Jobs, definiția la nivel de centru generator al acestui răspuns este inconștientă, făcând foarte posibilă evitarea unui răspuns venit din presiunea de a-și concentra energia pentru a stabili un anumit tipar care să funcționeze în viitor sau prin presiunea energiei sentimentelor, stărilor emoționale experimentate.

Generatorul este făcut pentru a munci, având energia necesară pentru asta. Se numește Generator pentru că este acel Tip care generează energie vitală prin definiția Centrului Sacral. De aceea, semnul că este pe drumul bun, că se manifestă într-un mod corect pentru sine este Satisfacția (muncii, energiei consumate într-un mode corect pentru sine). Semnul că nu funcționează într-un mod corect este Frustrarea.

 
Autoritatea decizională

Este un Generator cu Autoritate Emoțională. Autoritatea emoțională constă în faptul că perspectivele aduse de experimentarea stărilor emoționale fluctuante (în valuri) sunt acelea care oferă profunzime, înțelepciune atunci când este vorba despre luat decizii importante.

O ființă emoțională este una care experimentează în mod natural în fiecare moment un stadiul al acelor valuri emoționale pe care le-am menționat. În cazul unui Generator, în funcție de stadiul valului emoțional pe care-l experimentează, răspunsul la ceea ce vine spre el poate fi diferit. Și atunci, soluția este să obțină cât mai multe astfel de răspunsuri pentru a atinge acel lucru de care are nevoie pentru a lua cea mai bună decizie – claritatea emoțională. Înseamnă să aștepți, să amâni orice decizie, până când ajungi la claritate din punct de vedere emoțional. Claritatea emoțională este ceva ce poate fi obținut doar în timp, odată cu experimentarea mai multor valuri emoționale (de la exaltare la tristețe), obținând astfel o profunzime adusă de diverse perspective ce apar pe parcurs. Răbdarea de a experimenta valurile emoționale pentru a ajunge la profunzime și claritate însă este un lucru greu de pus în practică pentru o persoană emoțională. Steve Jobs era bine-cunoscut pentru răbufnirile emoționale caracteristice, fiind evident tentat să ia decizii în concordanță cu momentele în care emoțiile sunt mai puternice. Era de asemenea recunoscut și pentru faptul că revenea la anumite opinii sau decizii formulate în momentele de maximă intensitate.

În cazul analizat autoritatea decizională este dată de o definiție la nivel inconștient, ceea ce înseamnă că nu conștientizează neapărat faptul că experimentează emoții decât după ce acestea au ieșit la suprafață (au fost manifestate în exterior). De aici și revenirea asupra anumitor decizii luate ”pe moment”.

Deciziile impulsive, luate ”la nervi” sunt cele mai distructive pentru o ființă emoțională (boala fatală care i-a adus sfârșitul a fost cancerul pancreatic – pancreasul este corespondență biologică a Centrului Emoțional, care în acest caz este cel care definește Autoritatea decizională).

 
Condiționările – Centrii definiți și centrii nedefiniți / deschiși
Energia pe care această persoană se poate baza pe tot parcursul vieții este generată de centrii definiți. În cazul analizat, aceștia sunt:

Centrul Sacral – cel care definește și Tipul Generatorului. Reprezintă energia vitală a persoanei și mecanismul prin care poate avea încredere în răspunsul interior de care are nevoie pe parcurs pentru a se ghida în viață și veni în sprijinul procesului de luare a deciziilor. Este ceea ce am descris mai sus atunci când am precizat Tipul.

Definițiile de la nivelul acestui centru arată: capacitatea de a ordona lucrurile, a le pune în ordine, de a concentra energia disponibilă înspre un anumit lucru, de a persevera chiar și în condiții nefavorabile atunci când există disponibilitatea energiei pentru așa ceva și de a învinge bariere pentru a stabili relații de intimitate cu anumite persoane.

Centrul Plexului Solar (Emoțional) – este ceea ce am descris mai sus în legătură cu Autoritatea decizională. Acest centru este definit în harta analizată la nivel inconștient. Ceea ce este definit la nivel inconștient în acest caz este nevoia de a conștientiza dorințele de a experimenta emoții fără însă a avea așteptări, de cele mai multe ori nerealiste în comparație cu ceea ce poate aduce viața. Există însă și o activare la nivel conștient care se referă la conștiența stărilor, a toanelor experimentate și care este bine să fie acceptate și urmate în acest sens. În cazul lui Steve Jobs cred că aceste ”toane” au fost onorate, prin presiunea adusă în exterior chiar și de către cei din jurul lui.

Centrul Rădăcină – este acela care aduce presiune, impuls, adrenalină. În acest caz presiunea este îndreptată atât înspre emoții cât și înspre Sacral, putând astfel distorsiona răspunsul natural venit din corp și procesul de luare a deciziilor. Distorsionarea se întâmplă atunci când nu este urmată Strategia (de a aștepta oportunitatea unui răspuns interior) și Autoritatea (așteaptă experimentarea valurilor emoționale pentru a atinge claritatea). Este ceea ce în Human Design se numește comportament non-autentic / nesănătos.

Presiunea naturală, nativă în acest caz este de a: avea noi experiențe, corecta sau îmbunătăți lucrurile, de a se concentra, focaliza pe un anumit lucru sau domeniu și de a începe lucruri sau cicluri noi de experiențe.

Centrul Gâtului – este centrul manifestării, al comunicării. În acest caz centrul este definit prin legătura sa cu unul dintre centrii mentali, vocea care predomină fiind cea care spune ”Cred că” bazat pe viziunea proprie a detaliilor care susțin anumite opinii. Detaliile, după cum o să vedem și mai departe, joacă un rol foarte important în viața lui Steve Jobs și mai departe, în produsele oferite de compania pe care a fondat-o (Apple, și nu numai – vezi și Pixar). Definițiile inconștiente de la nivelul centrului manifestării se referă la stimularea prin comunicare a celor din jur și la dezvoltarea unor aptitudini prin experimentare și expresie.

Centrul Ajna – unul dintre centrii care formează mentalul uman. Este îndreptat în cazul lui Steve Jobs înspre exprimarea opiniilor și înspre a căuta să exprime unele concepte unice, originale, însă fără a ști care este momentul oportun pentru a face acest lucru. Originalitatea este categoric una dintre caracteristicile de bază ale lui Jobs, modalitatea de exprimare fiindu-i recunoscută și apreciată (vezi prezentările făcute cu ocazia lansării de noi produse Apple).

 

La capitolul centri deschiși (complet deschiși într-unul dintre cazuri) avem:

Centrul Voinței (Ego, Inimă) – este probabil centrul care i-a fost cel mai mult condiționat de tatăl său. Tatăl era recunoscut pentru voința puternică și capacitatea de a se folosi de această energie pentru a gestiona partea materială a familiei.

Întrebarea asociată cu acest centru nedefinit este: Crezi că ai ceva de dovedit? În cazul de față, presiunea energiei manifestate de un centru nedefinit care amplifică ceea ce primește, a fost în mod evident arătată de Jobs pe parcursul vieții printr-o atitudine competitivă (în cazul lui și distructivă) și prin faptul că s-a aflat la un moment dat chiar în poziția de a concura cu unul dintre departamentele din propria companie pentru a dovedi că va aduce un produs mai bun prin forțele proprii.

Unui astfel de centru îi sunt asociate comportamente non-autentice care se referă la modalitatea de a interacționa cu lumea materială și de asemenea comportamente care dovedesc o manifestare a acestei energii într-un mod inconstant, inconsecvent. Faptul că Steve Jobs nu a ținut cont de prețul de vânzare cu care produsele Apple sunt vândute, faptul că atunci când s-a întors la conducerea companiei Apple, în 1996, a funcționat pe un salariu  de 1 dolar pe an, comparat cu cu opțiunile materiale pe care le-a cerut apoi acționarilor, dovedește un simț al valorii materiale inconstant, inconsecvent.

A spus apăsat, că era mai mult vorba despre a fi recunoscut așa cum se cuvenea decât de a se îmbogăți

De asemenea, centrul Inimii deschis arată și probabilitatea unor comportamente non-autentice în ceea ce privește manifestarea voinței. Este vorba în acest caz despre o energie pe care centrul deschis o amplifică și o distorsionează. Este nevoia de a pune foarte mare accent pe puterea voinței și a nevoii de a dovedi, atât lui cât și celorlalți, că poate face orice printr-o voință dusă la extrem. Principiul pe care s-a bazat în principal în activitatea sa este cel al ”câmpului de distorsionare a realității”, potrivit căruia ajutându-se de voință, poate distorsiona realitatea în care se află. De asemenea, a fost și o persoană care a pus foarte mare accent pe a deține controlul tuturor circumstanțelor atât la nivel personal, cât și profesional. Iar spiritul competitiv nu doar că l-a ajutat în business, dar a dus la deteriorarea sănătății.

Câmpul de distorsionare a realității era o combinație uluitoare de stil retoric carismatic, voință implacabilă și disponibilitate de a transforma orice fapt, astfel încât să se potrivească scopului de moment.

În plus, a existat și o perioadă în care a renunțat în totalitate la orice bun material, retrăgându-se în India, în căutarea unei identități. Iar abandonarea studiilor de la colegiul Reed pe care a ținut neapărat să-l aleagă în ciuda faptului că părinții nu-și permiteau financiar acest lucru, ține tot de energia voinței inconstantă și de manifestarea inconstantă a interacțiunii cu lumea materială.

Este de asemenea centrul care ține de echilibrul dintre muncă și odihnă – iar pentru cineva cu acest centru deschis, echilibrul este dificil de menținut.

Centrul identității – este un alt centru care a dus la deteriorarea sănătății fizice. Lipsa energiei consecvente în ceea ce privește propria identitate și direcție este un alt aspect al comportamentului nesănătos care a dus, pe lângă cancerul pancreatic care i-a adus sfârșitul și afectarea ireversibilă a ficatului (la vârsta de 54 de ani suferă o operație de transplant de ficat). Centrul identității și al direcției are corespondență biologică, din punct de vedere Human Design, cu ficatul. Căutarea propriei identități și identificarea cu personalități care l-au influențat de-a lungul vieții, în special identificarea cu propria companie și cu produsele sale,

Vrea să controleze mediul în care se află și percepe produsul ca fiind o extensie a propriei sale persoane.

combinat mai ales cu faptul că a fost un copil adoptat, necunoscându-și până la vârsta de 31 de ani familia biologică a dus la deteriorarea stării de sănătate.

Centrul Splenic – are legătură cu sistemul imunitar al organismului. Este filtrul prin care conștientizăm starea noastră de bine, sănătatea corporală și integritatea fizică. Și aici este vorba, în cazul lui Steve Jobs despre o energie inconstantă, inconsecventă, pe care nu se poate baza.

Este vorba despre adoptare unor diete extreme (mânca doar anumite fructe sau doar anumite legume fără amidon, privând organismul de necesarul de proteine).

Tot de centrul Splenic ține și energia intuiției, care este o caracteristică nativă și de încredere, consecventă a celor care au acest centru definit. Ceea ce nu este valabil și pentru Jobs. A fost fascinat de ideea de a lua decizii intuitiv, ceea ce l-a îndepărtat de natura sa care se bazează pe profunzimea adusă de experimentarea energiei emoționale native. A lua decizii spontane este un lucru complet diferit de a aștepta claritatea emoțională venită din experimentarea întregului spectru emoțional (vezi Autoritatea decizională în acest caz).

 
Definițiile native (Canalele energetice)

Abilitățile sale native, definițiile reprezentate în harta natală (definiție = ceea ce este colorat), sunt făcute pentru a fi împărtășite la nivel colectiv. Circuitul colectiv este definit în Human Design printr-o parte Abstractă și  una Logică. Ceea ce a avut de împărtășit Steve Jobs a însemnat capacitatea de a aduce un suflu nou în lume prin îmbinarea artei (viziunea abstractă) cu tehnologia (partea logică). Chiar și alegerea universității la care merge după liceu este singura care are acea caracteristică distinctivă de a îmbina artele liberale cu științele exacte. Produsele lansate pe piață de Apple reflectă viziunea acestei îmbinări între artă și tehnologie. Jobs a ținut foarte mult la rafinarea detaliilor care se reflectă în designul unic al fiecărui produs fabricat de Apple. Experiența pe care orice utilizator o are la deschiderea ambalajului unui produs Apple este ceea ce a urmărit să se întâmple prin atenția deosebită la detalii.

Definițiile prezente în cazul hărții lui Steve Jobs și apartenența lor la circuitul energetic colectiv fac din această persoană una foarte vizuală, tot ceea ce manifestă de-a lungul vieții având un puternic impact vizual (vezi unicitatea designului produselor Apple și succesul filmelor marca Pixar, create tot în parteneriat cu Jobs).

Abstract

Energia abstractă este îndreptată spre experiențele trecutului cărora să le dea un sens: ”Beneficiem constant de pe urma progreselor care au fost făcute înaintea noastră, utilizând lucrurile pe care înaintașii noștri le-au dezvoltat.”

Viziunea abstractă înseamnă, în cazul lui Steve Jobs, îmbinarea dintre presiunea de a-și satisface cele mai excentrice dorințe, de a visa la ”ceea ce ar putea fi” și sursa emoțională a aspirațiilor și dorințelor (canalul 41-30, al energiei concentrate pe recunoașterea sentimentelor).

Oamenii care sunt suficient de nebuni, încât să creadă că pot schimba lumea, sunt și cei care o fac.

În designul lui Steve Jobs aspirațiile, dorințele, imaginația, visele, pot rămâne doar la nivelul unui potențial, în lipsa unor surse exterioare care să le aducă la realitate (colaborarea cu alte persoane – parteneri). Astfel, viziunea pe care a avut-o despre produsele lansate de compania înființată în colaborare cu alți parteneri nu s-ar fi concretizat fără sprijinul acestora. Iar manifestarea acestei caracteristici native este nevoie să fie scoasă la lumină doar prin recunoaștere și invitația de a o face, acest lucru putând determina succesul sau sentimentul de amărăciune care vine odată cu manifestarea forțată (mai ales de presiunea venită dinspre centrul Rădăcină).

Logic

Energia circuitului logic este îndreptată spre recunoașterea și stabilirea unor tipare viabile care să asigure un viitor mai bun la nivel colectiv.

În cazul de față, așa cum este special caracteristic persoanelor care au definit unul dintre canalele dintre centrul Rădăcină și Sacral, este vorba despre faptul că orice manifestare nativă va fi influențată de definiția respectivă. În cazul lui Jobs, este vorba despre determinare și concentrare a întregii energii generate înspre ceea ce poate fi considerat important în acel moment (canalul 52-9). Este capacitatea de a-și concentra energia pe detalii și fapte concrete legate de o anumită prioritate, detașându-se de orice alt aspect al vieții din momentul respectiv. Este vorba și despre capacitatea persoanei respective de a concentra energia întregii echipe cu care lucrează pe ceea ce consideră că este mai important în acel moment.

Mantra lui de management era concentrarea

Direcția aici este îndreptată către viitor, prin crearea unor tipare ce vor fi dovedite ca fiind de încredere odată cu trecerea timpului. Iar Steve Jobs era recunoscut pentru capacitatea de a concentra energia unei întregi echipe pentru a lucra și îmbunătăți orice aspect considera că este important într-un anumit moment, aspect legat de recunoașterea acelor tipare care pot fi îmbunătățite, prin concentrarea pe anumite detalii. Iar pentru ca această concentrare să fie corectă pentru persoana care o aduce este nevoie ca manifestarea să vină prin răspuns sacral, altfel apare sentimentul de frustrare, contrar celui de satisfacție a faptului că energia a fost consumată într-un mod eficient (satisfăcător).

Cele două definiții de la nivel inconștient (canalele 41-30 și 52-9) sunt însă separate (definiție divizată) de ceea ce este conștient (canalul 17-62). Canalul 17-62, al unei persoane cu capacitate organizatorică, face legătura între tiparele vizuale conceptualizate la nivel mental și manifestarea detaliilor prin comunicare. Ceea ce a demostrat Steve Jobs de-a lungul vieții este capacitatea extraordinară de a prezenta anumite informații (mai ales la nivel vizual – vezi prezentările făcute cu ocazia lansărilor de noi produse Apple) într-o modalitate în care fiecare detaliu care contează este pus în lumină în așa fel încât să reflecte în același timp și imaginea globală a ceea ce prezintă, urmând ca viabilitatea produselor aduse în fața publicului să fie testate și dovedite în timp, așa cum este și cazul produselor Apple.

La nivel de definiție nativă, parteneriatul cu Mike Markkula, unul dintre primii investitori în compania creată de Steve Jobs și Steve Wozniak, a fost exact pe măsura designului lui Jobs, astfel că Markkula a venit cu 3 concepte de bază pentru un marketing de succes, concepte menținute in Apple de-a lungul timpului:

  1. Empatia – conexiunea cu sentimentele / emoțiile clientului
  2. Concentrarea – eliminarea tuturor oportunităților neimportante
  3. Atribuirea – a atribui produsului calitățile dorite de un posibil client, în baza conceptului ”Oamenii judecă, într-adevăr, o carte după coperta ei.”
Conștient vs. Inconștient

Pentru că la nivel conștient (canal energetic reprezentat în hartă cu negru) reflectă Tipul unui Proiector, este explicația faptului că Steve Jobs a căutat pe tot parcursul carierei sale să fie recunoscut pentru tot ceea ce face (un Proiector are nevoie de recunoaștere înainte de a fi invitat în mod corect de către ceilalți).

Este și o modalitate (în acest caz) prin care persoana în cauză să ignore răspunsul sacral de care are nevoie pentru a funcționa corect în favoarea a ceea ce ”crede că este” – la nivel conștient.

Steve Jobs – Proiector conștient vs. Generator inconștient
Profilul

Profilul (în acest caz 6/3 – Model de urmat / Martir) este acel ”costum” pe care cel care-l are în design este bine să-l poarte pe drumul vieții și mai ales să-l accepte ca făcând parte din natura sa. În cazul lui Steve Jobs, profilul este o îmbinare între un optimism conștient combinat cu încrederea în ceilalți și un pesimism la nivel inconștient combinat cu deziluzie. Este un profil care aduce o viață tumultoasă în ceea ce privește relațiile – legături care se rup și se refac prin diferite modalități. Este de asemenea caracterizat prin faptul că ceea ce învață de-a lungul timpului este mai mult despre ceea ce nu funcționează, prin încercări nereușite și eșecuri care să însemne de fapt descoperiri ce aduc în prim-plan ceea ce funcționează cu adevărat.

Dar poate cea mai interesantă caracteristică a unui profil 6 este aceea că viața este împărțită în 3 etape principale. Prima etapă – până în jurul vârstei de 30 de ani – caracterizată prin provocări, haos și instabilitate, este cea în care apar tot felul de situații și experiențe ”nereușite” din care apoi reies acele lucruri care să ducă la descoperiri importante puse în practică în următoarele etape. A doua etapă este caracterizată printr-o nevoie de detașare din haosul adus de prima perioadă a vieții, aducând o perspectivă mai obiectivă asupra vieții. Ultima etapă este caracteristică acelui ”model de urmat”, a celui care prin prisma experiențelor prin care a trecut, poate deveni un adevărat lider care aduce un puternic impact prin înțelepciune și obiectivitate.

Prima etapă

Pentru Steve Jobs, primii 30 de ani de viață au fost cu adevărat plini de experiențe din care să poată învăța ceva. A renunțat la colegiu, a experimentat droguri, diete drastice, experiențe mistice, relații inconsecvente și mai ales faptul că la vârsta de 30 de ani a fost exclus din propria companie de către ceilalți acționari, tocmai pentru faptul că nu putea fi de încredere datorită comportamentului său dominant, imprevizibil și plin de refulări emoționale, având în vedere și comportamentul competitiv inclusiv în cadrul companiei, sabotând unul dintre produsele Apple pentru faptul că acesta nu era sub propriul lui control. Asta în condițiile în care compania Apple era deja listată la bursă, iar viața lui privată era ținta presei din acea vreme, putând influența negativ valoarea acțiunilor companiei. Probabil că ar fi exact imaginea unui Generator Emoțional ajuns la o frustrare specifică faptului că nu funcționează în mod autentic.

A doua etapă

După excluderea sa de la Apple, Jobs își reia activitatea preluând o parte din angajați cu intenția de a fonda o nouă companie: NeXT, având ca obiect de activitate producerea de computere destinate cercetării și studiilor universitare. Tot în acea perioadă înființează și Pixar, o companie care îmbină armonios arta cu tehnologia sub forma unor desene animate cu ajutorul computerelor.

Este și perioada în care relațiile personale se stabilizează, căsătorindu-se cu cea care îi va rămâne soție până la sfârșitul vieții – Laurene Powell.

A treia etapă

La vârsta de 51 de ani, Jobs revine la Apple, repunând compania pe calea stabilită de el însuși, folosindu-se evident și de ceea ce a învățat pe parcurs și prin experiență. Este cel care însuflețește întreaga activitate de la Apple și aduce succes după succes prin lansarea unor produse inovative: ”Cred că trebuie să gândiți diferit când cumpărați un calculator Apple. Oamenii care le cumpără chiar gândesc diferit. Ei sunt spiritele creative ale acestei lumi și sunt pe cale să o schimbe. Noi producem instrumente pentru acest tip de oameni. Și noi vom gândi diferit și ne vom pune în slujba oamenilor care au cumpărat produsele noastre de la bun început. O mulțime de oameni cred că clienții noștri sunt nebuni, însă noi vedem geniul în acea nebunie.” declara Jobs in august 1997.

Dar poate cea mai reprezentativă imagine a lui Steve Jobs în poziția de lider inspirațional și model de urmat este cea din 2005, când a ținut un discurs în fața absolvenților universității Stanford:

Uneori, viața te lovește în cap cu o cărămidă. Nu-ți pierde speranța! Sunt convins că singurul lucru care m-a făcut să continui, a fost faptul că iubeam ceea ce făceam.

Este unul dintre cele mai importante lucruri pentru un Generator – energia pe care o generează să fie folosită într-un mod care să-i aducă Satisfacție (semnătura energetică a unui Generator), să facă munca pe care o iubește.


*** Acest model de interpretare de bază a unei hărți de Human Design conține elemente prezentate în contextul întregii hărți și poate fi luată ca atare fără a generaliza elementele prezentate ca fiind valabile pentru orice hartă care ar putea să pară ca fiind asemănătoare. Reprezintă doar un exemplu de intepretare de bază. Mai multe detalii, AICI.